Skip to main content
Skip table of contents

Wat is een dossier?

Definitie

Een dossier is een unieke instantie van een dossiertype. Het vertegenwoordigt een transactie binnen een dienstverlening waarbij er gegevens uitgewisseld worden van burger naar overheid (bijvoorbeeld een aanvraag indienen), en vice versa van overheid naar burger (bijvoorbeeld een vergunning verlenen).

Concept versus ingediende dossiers

Er bestaat altijd het risico dat gebruikers één of zelfs meerdere dossiers opstarten, maar het aanvraagformulier nooit indienen. Op dat moment spreek je van een ‘concept’ (draft) dossier. Pas na indienen en/of bevestigen van de aanvraag wordt het ‘concept’ dossier een ‘ingediend’ (submitted) dossier.

Of een dossier al dan niet opstart als ‘concept', welk label het dan heeft en wanneer het dossier van status ‘concept' naar status ‘ingediend’ verschuift, hangt volledig af van configuratie.

Hiervoor zijn een aantal use cases:

  • Wegfilteren van ‘concept’ dossiers in de backoffice. Een dossierbeheerder wil een propere lijst waarin enkel ‘echte’, ingediende dossiers te zien zijn.

  • Checken tegen deadlines. Om aanspraak te maken op een dienstverlening moet de burger zijn of haar aanvraag indienen tegen een bepaalde datum. Het officiële moment van indienen (dus niet hetzelfde als de technische opstart van het dossier) is daarbij van belang.

  • Tot slot kan het onderscheid ook een rol spelen binnen de Skryv licentieafspraken. Typisch is er een maximum aantal draft en/of submitted dossiers per tijdseenheid (bijvoorbeeld een jaar) opgegeven.

Dossier life cycle

Dossier opstarten

Als configurator kan je een dossier op drie verschillende manieren opstartbaar maken.

  1. Door de burger in de frontoffice: hiervoor moet je in de workflow voor het hoofdproces een message start event aanmaken en dit opgeven in de dossiertype instellingen. Je kan meteen ook een rol toekennen aan de frontoffice gebruiker die het dossier opstart (bijvoorbeeld ‘aanvrager').

  2. Door de dossierbeheerder in de backoffice: hiervoor moet je de workflow voor het hoofdproces opgeven in de dossiertype instellingen en is er binnen die workflow een standaard ('untyped') start event nodig.

  3. Vanuit een externe applicatie via de exposed API. Ook deze mogelijkheid moet je inschakelen binnen de dossiertype instellingen. Uiteraard moet je ook de gepaste API call definiëren.

Van concept dossier naar ingediend dossier

Als configurator kan je beslissen of een dossier opstart als ‘concept’ dossier:

  1. Dit gebeurt in de dossiertype instellingen. Daar kan je ook een apart label voor de ‘concept' dossiers instellen (bijvoorbeeld 25-DRAFT-0150).

  2. De statusverandering van ‘concept’ naar ‘ingediend’ verloopt via een service taak met een specifieke expressie (zie Dossier indienen - submitDossier).

Controle op duplicaten (dubbele dossiers of cumul dossiers)

In veel dienstverleningen zal er een beperking staan op het aantal dossiers dat een aanvrager mag indienen. Vandaar de noodzaak om telkens te gaan controleren of er al niet eerder een dossier is ingediend. Binnen Skryv kan deze functionaliteit flexibel geconfigureerd worden via de zogenaamde cumul check. Klik hier voor meer info over het topic cumul check.

Dossierinformatie opbouwen

Een dossier bestaat uit een veelheid aan informatie. De eerste dossierinformatie (bijvoorbeeld het dossierlabel) wordt aangemaakt bij opstart van het hoofdproces. Daarna wordt het dossier verder aangevuld naarmate het proces verdergaat. Het dossier is volledig wanneer het hoofdproces en alle gelinkte processen tot een einde komen. Klik hier voor een overzicht van alle informatie die je typisch in een dossier terugvindt.

Hoewel dossierinformatie voortvloeit uit het proces bevat het niet noodzakelijk alle procesgerelateerde informatie (je kan er bijvoorbeeld geen procesvariabelen terugvinden). Klik hier voor meer info over algemene gegevensarchitectuur binnen de applicatie.

Snapshot nemen van het dossier

Op cruciale momenten in het dossier kan je een snapshot (momentopname) maken zodat een dossierbeheerder deze achteraf nog kan consulteren. Een snapshot betekent concreet een kopie van alle reeds geïnitialiseerde formulieren.

Dossierinformatie consulteren

Gebruikers kunnen de dossierinformatie consulteren binnen de frontoffice, de backoffice of via de exposed API. Skryv beschikt over een uitgebreid rechtensysteem voor gebruikers gebaseerd op rollen dat ervoor zorgt dat elke gebruiker slechts de meest noodzakelijke informatie ziet. Dit betekent de informatie die hij of zij nodig heeft of recht op heeft. Op die manier is het mogelijk om de privacy van elk dossier te vrijwaren. Dezelfde logica zit ook ingebed in het systeem voor toewijzing van gebruikerstaken.

Dossier anonimiseren of verwijderen

Standaard wordt een dossier en alle informatie erin voor de eeuwigheid bewaard binnen de applicatie. Vaak is dit niet wenselijk en moet je ingrijpen. Dit kan op drie verschillende manieren.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.