Wat is een snapshot?
Concept
Een snapshot is een momentopname waarbij je de toestand van het dossier zoals die op een bepaald ogenblik binnen het proces is, vastlegt. Concreet betekent dit dat je van alle reeds geïnitialiseerde formulieren een kopie neemt. Deze kopieën kun je als dossierbehandelaar dan raadplegen in de backoffice.
Use case
De inhoud van een formulier kan wijzigen doorheen het proces. Denk aan een dossierbehandelaar die specifieke gegevens aanvult of corrigeert. Of denk aan de aanvrager die achteraf een extra item toevoegt aan een lijst. Net omwille van die potentieel dynamische formulierinhoud wil je op specifieke momenten in de flow de toestand van het formulier vastleggen. Zo kan je achteraf bijvoorbeeld nagaan hoe een aanvrager het aanvraagformulier oorspronkelijk had ingevuld. Dit kan belangrijk zijn in geval van betwistingen of bijkomende procedures.
Diagram
In onderstaand proces maken we twee snapshots. Dit betekent dat we op het einde van het proces drie versies van formulier A en twee versies van formulier B hebben.
Backoffice ervaring
In de backoffice (sectie dossier > formulierscherm) selecteert de dossierbehandelaar het formulier waarvan hij of zij de gemaakte snapshots wil bekijken. Klik bovenaan rechts op het versiegeschiedenis icoon en selecteer het gewenste snapshot.

Wanneer je een snapshot bekijkt, verschijnt de melding ‘Je bekijkt een oudere versie van dit formulier’. Je kan een snapshot nooit editeren.
