Skip to main content
Skip table of contents

Wat is Skryv platform?

Definitie

Skryv platform is de technische toolkit waarmee je een Skryv applicatie op een snelle en efficiënte manier kunt instellen en configureren. Bijna alle configuratie kan worden doorgevoerd zonder gespecialiseerde codeervaardigheden in Skryv Studio.

Overzicht

Begrippen

Term

Uitleg

Backend

Het hart van het Skryv platform is een Java-gebaseerde applicatie (Spring boot app) die bestaat uit out-of-the-box geleverde code en workflow engine. Extensies (bijkomende functionaliteiten) zijn mogelijk, maar moeten specifiek ontwikkeld worden door een developer. Elke transactionele dienstverlening gefaciliteerd door de applicatie vloeit voort uit een aantal configuratiebestanden. Zowel extensies als configuratiebestanden worden ingeladen bij opstart van de applicatie. Om binnen elke dienstverlening interactie met menselijke gebruikers mogelijk te maken is er een frontoffice en een backoffice. Communicatie tussen de Spring boot applicatie en beide webapplicaties verloopt via REST API. Tot slot is voor een goede werking van de applicatie ook een wisselwerking met enkele ondersteunende technische componenten noodzakelijk. Communicatie tussen applicatie en deze technische componenten verloopt via API.

Frontoffice

De frontoffice is een JavaScript-gebaseerde webapplicatie die functioneert als interface voor aanvragers. Deze webapplicatie wordt out-of-the-box geleverd, maar is aanpasbaar via extensies (extra functionaliteiten) en/of customisaties (vervangende functionaliteiten) specifiek ontwikkeld door een developer. Toegang is enkel mogelijk voor geauthenticeerde gebruikers. Communicatie met de backend gebeurt via REST API.

Backoffice

De backoffice is een JavaScript-gebaseerde webapplicatie die functioneert als interface voor dossierbehandelaars en hun teamleads. Deze webapplicatie wordt out-of-the-box geleverd, maar is aanpasbaar via extensies (extra functionaliteiten) en/of customisaties (vervangende functionaliteiten) specifiek ontwikkeld door een developer. Toegang is enkel mogelijk voor geauthenticeerde gebruikers. Communicatie met de backend gebeurt via REST API.

Queuing systeem

Een queuing systeem maakt een asynchrone communicatie tussen de applicatie en haar onderliggende technische componenten mogelijk. Het zorgt ervoor dat alle onderlinge interacties efficiënt en in de juiste volgorde uitgevoerd worden.

Zoekmotor

Een zoekmotor laat de applicatie toe om snel en efficiënt informatie op te halen. Hiertoe wordt alle data geïndexeerd.

SQL database

Een SQL-database is een systeem waarin de applicatie gestructureerde informatie kan opslaan en beheren met behulp van de taal SQL (Structured Query Language). Het gaat enerzijds om informatie die voortvloeit uit de workflow engine (status en historiek van alle procesinstanties), en anderzijds om inhoudelijke, dossiergerelateerde informatie.

DocMod

DocMod is een informatie engine die ervoor zorgt dat alle data correct verwerkt, gevalideerd en gevisualiseerd kan worden in de context van formulieren.

Identity provider

Een IDP of identity provider is een systeem voor het beheren van gebruikers en het instellen van hun toegangsrechten.

Studio

Studio is een webapplicatie die toelaat om een dienstverlening te configureren door het aanmaken en instellen van een aantal configuratiebestanden (workflows, formulieren, communicatietemplates, beslissingstabellen). Studio fungeert als interface voor configurators-analisten en eventueel ook business owners die het overzicht willen behouden over hoe hun dienstverlening precies werkt.

Extensies en customisaties

Stukjes code (Java-gebaseerd voor de backend, JavaScipt-gebaseerd voor frontoffice en backoffice) geschreven door een developer met de bedoeling om een specifieke functionaliteit toe te voegen (extensie) of een bestaande functionaliteit te overschrijven (customisatie). Deze worden bij opstart in de applicatie ingeladen.

Configuratie-bestanden

Bestanden (XML, JSON, HTML) die samen de configuratie van een bepaalde dienstverlening omvatten. Deze worden bij opstart in de applicatie ingeladen.

Gebruikerstypes

Gebruikerstype

Interface

Taken

Burger

Frontoffice

  • Aanvraag opstarten

  • Aanvraagformulier indienen

  • Status aanvraag opvolgen

  • Communicaties raadplegen en downloaden

Dossierbehandelaar

Backoffice

  • Dossiers opvolgen

  • Dossierinformatie opzoeken

  • Up-to-date takenlijst consulteren

  • Taken afwerken

Diensthoofd

Backoffice

  • Overzicht over alle dossiers

  • Dossierbehandelaars beheren en opvolgen

  • Zicht houden op alle taken

  • Probleemdossiers opvolgen

Configurator-analist

Studio

  • Dienstverlening aanmaken

  • Configuratiebestanden aanmaken en editeren:

    • Dossiertype instellingen

    • BPMN-workflows

    • Formulieren

    • Communicatietemplates

Business owner

Studio

  • Cocreatie van de dienstverlening in tandem met configurator-analist Luc.

  • Zicht houden op hoe de dienstverlening precies in elkaar steekt en geconfigureerd is.

  • Voorstellen tot wijziging overbrengen aan configurator-analist Luc.

  • Wijzigingen eventueel zelf doorvoeren.

Developer

Development tools

  • Schrijven van extensies en customisaties

  • Uittesten van extensies en customisaties binnen een gelokaliseerde setup van de infrastructuur.

Infrastructuurbeheerder

Infrastructuur tools

  • Zorgen voor de goede werking van de applicatie en alle gerelateerde componenten.

  • Up-to-date houden van alle infrastructuur componenten.

  • Opnieuw initialiseren van de applicatie bij publicatie van gewijzigde configuratiebestanden.

  • Tussenkomst bij technische problemen.

Dataflow binnen de applicatie

Onderstaand opgesteld diagram geeft een summier beeld van de gegevensstroom binnen de applicatie.

  1. De workflow engine bouwt het proces op en produceert daarbij variabelen, beslissingen, taken, gelinkte processen, activiteiten, enzovoort.

  2. De workflow engine wijst de taken op het gepaste moment aan de gepaste uitvoerder toe. Onder uitvoerders verstaan we menselijke gebruikers (bijvoorbeeld formulieren invullen in frontoffice of backoffice), interne logica (bijvoorbeeld code, scripts, expressies of DMN-beslissingstabellen uitvoeren) en externe services (bijvoorbeeld authentieke data ophalen bij overheidsbronnen).

  3. De uitvoering van taken resulteert in dossierinformatie zoals opgeladen bijlages, bereikte mijlpalen, uitgestuurde communicaties en ingevulde formulieren.

Proces en dossier zijn met elkaar gelinkt op basis van process business key.

De taak van een configurator is het opstellen van templates die de opbouw van enerzijds het proces en anderzijds het dossier aansturen.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.