Bijlages beheren
Bijlage uploaden
Handmatige upload via frontoffice of backoffice
Een frontoffice gebruiker laadt een bijlage op in de context van een formulier en dit via een formuliertaak.
Een backoffice gebruiker laadt een bijlage op in de context van een dossier, een formulier of een subdoc.
Dossierscherm (bestanden) in de backoffice: bijlage uploaden binnen de context van een dossier, een formulier of een subdoc.
Bijlage uploaden via een formulierveld via een formuliertaak.
Upload via exposed API
Het is mogelijk om een bijlage te uploaden via exposed API. Dit gebeurt binnen de context van een dossier.
Bijlage bekijken
Voor frontoffice gebruikers is het niet mogelijk om een opgeladen of aangemaakte bijlage binnen de applicatie zelf te bekijken. Bij aanklikken wordt de bijlage automatisch gedownload en als PDF gevisualiseerd binnen een nieuw tabblad.
Voor backoffice gebruikers is het wél mogelijk om een opgeladen of aangemaakte bijlage binnen de applicatie zelf te gaan bekijken via een PDF-viewer. Je hoeft de bijlage dus niet per se te downloaden.
Bijlage tag toevoegen
Om structuur aan te brengen in een veelheid van bijlages is het mogelijk om tags toe te kennen. Dit gebeurt door een backoffice gebruiker in het Dossier > bestanden scherm. Vervolgens kan de backoffice gebruiker bijlages gaan filteren op tag.
Opgelet: een backoffice gebruiker kan standaard bestaande tags toewijzen aan een bijlage, maar om nieuwe tags aan te maken, is een specifieke UI autorisatie nodig.
Bijlage in context plaatsen
Naast bijlages die je rechtstreeks in een formulier kan uploaden en/of downloaden, kan een backoffice gebruiker ook opgeladen bijlages in de context van het formulier of zelfs van een subdoc in het formulier plaatsen. Zo worden ze beschikbaar als contextbestanden bij het uitvoeren van een formuliertaak of bij het raadplegen van het formulier in de backoffice.
Bijlage downloaden
Handmatige download via frontoffice of backoffice
Klik hier voor meer inzicht in de ervaring voor een frontoffice gebruiker (donwloadzone).
Klik hier voor meer inzicht in de ervaring voor een backoffice gebruiker:
Download via exposed API
Het is mogelijk om een bijlage te downloaden via exposed API.
Bijlage verwijderen
Een bijlage verwijderen kan technisch gesproken op twee manieren gebeuren:
Hard delete: het bestand is volledig verdwenen uit de applicatie. Dit gebeurt wanneer de gebruiker tijdens het invullen van het formulier een bestand uploadt en dan direct terug verwijdert voordat hij of zij het formulier indient.
Soft delete: het bestand is niet meer zichtbaar in de frontoffice of backoffice, maar het is nog steeds aanwezig binnen de applicatie.
Dit kan handmatig gebeuren vanuit het backoffice dossier > bestanden scherm (mits soft deletion is ingesteld via een specifieke applicatie-eigenschap).
Dit kan ook automatisch gebeuren via een specifieke service taak template binnen de workflow, maar dit is configuratiewerk. Zie ook bijlages configureren.