Skip to main content
Skip table of contents

Cloud setup

Inleiding

Deze pagina beschrijft op summiere wijze hoe Skryv applicaties voorbereid, opgezet, gedeployed en dagdagelijks beheerd kunnen worden. Onderstaande beschrijving geldt voor deployment in een AWS cloudomgeving. Weet dat het ook mogelijk is om de applicatie lokaal op een pc of server te hosten.

Cloud omgeving voorbereiden

Vooraleer een nieuwe applicatie op te zetten, moet eerst de AWS Cloudomgeving worden aangemaakt en voorbereid. Dit vormt de basis waarop de applicatie en alle bijhorende componenten (zoals databases, opslag en netwerkverbindingen) zullen draaien. Globaal gezien omvat dit de volgende stappen:

  • AWS-account aanmaken en configureren

  • Netwerk en beveiliging configureren

  • Opslag en databases voorzien

  • Compute resources opzetten

  • Monitoring en logging activeren

  • OTAP-omgevingen opzetten (ontwikkeling, test, acceptatie, productie)

  • CI/CD-integratie met Jenkins instellen

Setup AWS-cloudomgeving

Voor de setup van de AWS-cloudomgeving worden Terraform-bestanden gebruikt om de benodigde infrastructuur te definiëren, zoals servers, netwerken en opslag. Binnen Skryv voegen we hier een extra (optionele) laag toe met Zarn, een door Skryv ontwikkelde configuratielaag die fungeert als een vertalingstool tussen de gebruiker en de onderliggende Terraform-bestanden. In plaats van handmatig complexe configuraties te schrijven, kunnen IT-infrastructuurbeheerders via Zarn kiezen uit een lijst van opties die automatisch worden vertaald naar Terraform-definities.

Applicatie deployen

De uiteindelijke configuratie en infrastructuur worden opgepikt door een CI/CD tool, zoals Jenkins, die het deployment proces orkestreert. Deze tool zorgt ervoor dat de gewenste resources automatisch worden ingericht op basis van de Zarn-states en/of de Terraform-configuraties, wat resulteert in een gestroomlijnde en efficiënte setup van de infrastructuur in de AWS-cloudomgeving.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.