Wat is CMMN?
Concept
CMMN staat voor Case Management Model Notation. Binnen Skryv gebruiken we dit type workflow om een optionele actie voor een frontoffice of backoffice gebruiker te definiëren. Afhankelijk van de configuratie blijven deze acties ofwel permanent beschikbaar binnen het dossier, ofwel zijn ze slechts tijdelijk beschikbaar (bijvoorbeeld enkel in een specifiek stadium van het proces).
Gebruikerservaring
Frontoffice Vlaamse Overheid
Ervaring voor de frontoffice gebruiker op de dossierpagina.

De gebruiker klikt op de knop Uitvoeren en moet vervolgens zijn actie nog bevestigen.

Daarna verhuist de taak van de rubriek Optionele dossieracties naar Te nemen dossieracties.

Frontoffice neutraal
Gelijkaardige ervaring als bij Vlaamse Overheid, maar dan in neutrale stijl.
Backoffice
Ervaring voor de backofficegebruiker op de dossierpagina.

De gebruiker klikt op de Acties knop en selecteert dan de gewenste optionele actie uit de dropdown lijst. Vervolgens moet hij de actie nog bevestigen.

Daarna wordt de optionele actie toegevoegd aan de uit te voeren taken van de backoffice medewerker.

Use case
Met uitzondering van optionele gebruikersacties zijn er voor CMMN verder geen actief ondersteunde use cases binnen Skryv. Vandaar dat deze handleiding enkel maar de functionaliteiten en instellingen bespreekt die gelinkt zijn aan optionele acties.
Optionele gebruikersacties zullen in de toekomst op een andere manier gemodelleerd worden. Het gebruik van CMMN zal vanaf dan geleidelijk aan uitgefaseerd worden.
Voorbeeld
Hieronder vind je een voorbeeld van een CMMN. Het beschrijft een optionele actie waarbij de aanvrager een vraag kan stellen aan de dossierbehandelaar.
Nummer | Beschrijving |
---|---|
1 | Het gaat om een optionele gebruikerstaak. |
2 | Play knop: de gebruiker moet deze zelf starten. |
Formaat
CMMN wordt opgeslagen in XML-formaat met de naamextensie .cmmn, die kunnen worden geïnterpreteerd en uitgevoerd door de process engine in de applicatie. Voorbeeld hieronder.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<cmmn:definitions xmlns:dc="http://www.omg.org/spec/CMMN/20151109/DC" xmlns:cmmndi="http://www.omg.org/spec/CMMN/20151109/CMMNDI" xmlns:cmmn="http://www.omg.org/spec/CMMN/20151109/MODEL" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:camunda="http://camunda.org/schema/1.0/cmmn" id="Definitions_1rsym5v" targetNamespace="http://bpmn.io/schema/cmmn" exporter="Camunda Modeler" exporterVersion="3.7.3">
<cmmn:case id="testCmmn2" name="testCMMN2">
<cmmn:casePlanModel id="CasePlanModel_1vmav9l" name="A CasePlanModel">
<cmmn:planItem id="PlanItem_1" name="Stel een vraag" definitionRef="HumanTask_0w33b4r">
<cmmn:itemControl id="PlanItemControl_017rw99">
<cmmn:manualActivationRule id="ManualActivationRule_1po9ke9" />
</cmmn:itemControl>
</cmmn:planItem>
<cmmn:humanTask id="HumanTask_0w33b4r" camunda:candidateGroups="aanvrager" />
</cmmn:casePlanModel>
</cmmn:case>
<cmmndi:CMMNDI>
<cmmndi:CMMNDiagram id="CMMNDiagram_10xm1nk" name=" ">
<cmmndi:Size width="500" height="500" />
<cmmndi:CMMNShape id="DI_CasePlanModel_1vmav9l" cmmnElementRef="CasePlanModel_1vmav9l">
<dc:Bounds x="154" y="99" width="534" height="389" />
<cmmndi:CMMNLabel />
</cmmndi:CMMNShape>
<cmmndi:CMMNShape id="PlanItem_0wwpne8_di" cmmnElementRef="PlanItem_1">
<dc:Bounds x="190" y="132" width="100" height="80" />
<cmmndi:CMMNLabel />
</cmmndi:CMMNShape>
</cmmndi:CMMNDiagram>
</cmmndi:CMMNDI>
</cmmn:definitions>