Skip to main content
Skip table of contents

Rondleiding frontoffice

In onderstaande rondleiding zie je de frontoffice in Vlaamse overheid stijl. Klik door naar de volgende pagina’s voor de neutrale stijl.

Stap 1: Aanmelden en authenticatie

De frontoffice bevindt zich binnen een veilige, afgeschermde webapplicatie. Gebruikers moeten zich aanmelden en zich authenticeren om toegang te krijgen. De exacte werkwijze en de gebruikte technologie verschillen per applicatie (bijvoorbeeld Auth0, itsme, etcetera) en/of hangen af van het groter geheel waarin de frontoffice ingebed zit (bijvoorbeeld MijnBurgerprofiel). Klik hier voor uitleg de default oplossing.

Stap 2: Dienstverlening zoeken

Op het dashboard vindt de gebruiker een overzicht van de aangeboden dienstverleningen (dossiertypes). Gebruikers die eerder al dossiers hebben opgestart, vinden daar onderaan een lijst van terug.

FODashboard.png

Dashboard met keuze tussen verschillende dienstverleningen

FODashboard2.png

Dossierlijst onderaan het dashboard

Voor wie het bos door de bomen niet meer ziet, is er ook de mogelijkheid om te filteren op dienstverlening.

FODashboard3.png

Dashboard met gefilterde weergave (slechts één betrokken dienstverlening)

Stap 3: Dossier opstarten

De gebruiker klikt door op de juiste dienstverlening en krijgt een dossierinformatie pagina te zien. Hier staat alles wat je moet weten voor je begint (termijnen, voorwaarden, gevraagde bewijsstukken, GDPR-info, enzovoort). Via een knop onderaan kan de gebruiker nu een effectief dossier opstarten.

FODossierinformatie.png

Pagina met dossierinformatie

Stap 4: Aanvraagformulier invullen

Als eerste stap zal de gebruiker typisch een aanvraagformulier moeten invullen en indienen.

FOFormulierInvullen.png

Eerste sectie van het formulier

Stap 5: Bewijsstukken opladen

In een volgende stap of nog binnen het aanvraagformulier zelf, wordt de gebruiker gevraagd om één of meerdere bijlages op te laden.

FOFormulierInvullen2.png

Tweede sectie van het formulier

Stap 6: Optionele acties uitvoeren

Nadat de aanvraag is ingediend, krijgt de gebruiker eventueel nog de kans om een optionele actie uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld het opladen van een extra of eerder vergeten bewijsstuk of het stellen van een bijkomende vraag zijn.

image-20250331-120719.png

Stap 7: Uitloggen

Eenmaal de aanvraag volledig is ingediend, kan je veilig uitloggen.

FODossierpagina6.png

Stap 8: Dossiervoortgang consulteren

De gebruiker kan op eender welk moment terug inloggen en de status van het dossier consulteren.

FODossiervoortgang.png

Stap 9: Notificaties ontvangen

Bij belangrijke updates in het dossier zal de gebruiker een e-mailnotificatie ontvangen. Hierin kan hij of zij doorklikken op een beveiligde link die rechtstreeks naar de dossierpagina leidt.

MailNotificatieStatus.png

Notificatie vanuit dossier

Stap 10: Communicaties downloaden

Het eindresultaat van een aanvraag is meestal een communicatie die de gebruiker kan downloaden uit de frontoffice downloadzone.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.